Perdóneme!? - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Eva Vermeulen - WaarBenJij.nu Perdóneme!? - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Eva Vermeulen - WaarBenJij.nu

Perdóneme!?

Door: Eva

Blijf op de hoogte en volg Eva

06 Februari 2015 | Spanje, Valencia

Omgangsnormen verschillen. Ik moet zeggen dat ik het deze zomer in Málaga al een beetje merkte, maar nu ik echt (beginnend) aan het participeren ben in de Spaanse samenleving, valt het me op hoe ontzettend asociaal en onvriendelijk de meeste Spanjaarden zijn. Al meerdere keren ben ik op grove wijze aangereden door een oude abuela met een boodschappenwagentje die heeft besloten dat de Mercadona (de Appie) háár playground is. Gisteren ging ik (in brakke hoedanigheid) mijn niet opgehaalde jas ophalen in de club waar ik de nacht daarvoor was uitgeweest. Mijn niet zo ontwikkelde en kleine beetje Spaanse kennis kon nog net ontcijferen dat de man in de garderobe vond dat ik er gisteren beter uitzag. ¡Ayer guapa, ahora no guapa! Ergens heeft ‘ie vast wel een punt, maar…Joehoe, LULLIG! Tot slot kwam ik net aan in de les Geopolitics and Globalization. Blijkbaar moest je één of ander wachtwoord bij je hebben en dat had ik niet. Toen ik dit aan de docente meedeelde, kreeg ik iets terug in het Spaans –wat sowieso al dubieus was want deze les zou in het Engels worden gegeven – wat denk ik het beste omschreven kan worden als ‘donder dan maar op’. How charming!

Hoewel ik hard heb geroepen dat ik slecht ben in me aanpassen en ik inderdaad nog steeds als enige persoon in València om 19:00 aan mijn avondeten zit (anderen dineren pas rond 10 uur ’s avonds: ik snap niet hoe zij hun eten nog verteren), weet ik wel zeker dat Spanjaarden hier nog kwadratisch veel slechter in zijn. Een docent van een Spaans (algemeen Spaans, dus Castellano) vak vol met Erasmusstudetnen die in plaats van de woorden in het Spaans uit te spreken, ze in het Catalaans binnensmonds mompelt doet niet zijn best zich aan te passen. Een serveerster die, als je vraagt wat morcilla is, ongeïnteresseerd alleen “carne” roept, ook niet. Oh oke top, vlees, nee, priem, dan weet ik dat, gracias hè!

Dit in ogenschouw nemend, ben ik echt trots dat ik beschaafd ben. De paprika die de vrouw voor me bij de kassa laat vallen, raap ik op. En als ze mij bedankt zeg ik “de nada”. Als ik tegen iemand aan loop zeg ik “perdon”. Ik bestel netjes in het Spaans en groet de buschauffeur vriendelijk. Ik ken niemand in Nederland die dat niet vanzelfsprekend vindt, en helaas nog niemand in Spanje die dat wél vanzelfsprekend vindt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eva

Vriendjes, Tijd voor een kleine uitdaging in een uitdaging. Een oude droom komt waar: tijdens mijn semester in València ga ik een blog bijhouden. Nu is mijn leven normaal gesproken al bijzonder dynamisch ;), nu gebeurt er waarschijnlijk een stuk meer om over te vertellen en dat ga ik dus ook doen. Omdat ik het anders niet leuk vind, heb ik de volgende spelregels bedacht: -Geen één blog is langer dan 400 woorden (ik ben in de veronderstelling dat elke message over moet kunnen komen in 400 woorden), -Geen één blog is een boring opsomming van wat ik gedaan heb, -Elke blog zet iemand aan het denken. (cheat: dit mag ik ook zelf zijn)

Actief sinds 01 Feb. 2015
Verslag gelezen: 259
Totaal aantal bezoekers 3250

Voorgaande reizen:

25 Januari 2015 - 05 Juli 2015

Naranjas y bicicletas: València!

Landen bezocht: