Pies negros - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Eva Vermeulen - WaarBenJij.nu Pies negros - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Eva Vermeulen - WaarBenJij.nu

Pies negros

Blijf op de hoogte en volg Eva

27 April 2015 | Spanje, Valencia

Het is hier echt ongelooflijk smerig in Valencia. Thuis in mijn Villa’tje in Utrecht moet ik vaak gegeneerd constateren dat mijn kwartaalschoonmaak een halfjaarlijkse is geworden; hier moet ik als dwangmatige huisvrouw elke week stofzuigen, boenen en dweilen, om de boel een beetje de boel te houden. Niet dat ik dat zo ontzettend gaaf vind om te doen, maar anders krijg ik last van al het stof dat hier rondwaart. Soms kom ik uit de douche en baan ik me een weg door de gortigheid naar mijn kamer om daar te beseffen dat ik mijn slippers ben vergeten en dus weer terug kan om m’n inmiddels zwarte voeten opnieuw schoon te maken. Ik vind dat dus muy van de baño gerukt, die rotzooi in m’n casa.

Ik weet nog goed wat er gebeurde in het begin. Ik, mijn Nederlandse en twee Italiaanse compañeros kwamen tegelijk aan in ons appartement. De twee Ita’s gingen als buurvrouwen in schoonmaakcompetitie razend door het huis om alles schoon te maken, terwijl wij als Nederlanders maar onwennig op ons nieuwe bed gingen zitten. Het hele huis was schoon toen we weer opstonden. Nu, enkele maanden verder, moet ik nog steeds weleens mijn onafgewassen pan uit Elena’s handen rukken en raapt Giovanni meteen een cherrytomaatje op dat van mijn bord afvalt. Ze zijn op het moment op vakantie en Merel en ik hebben geen stofzuiger aangeraakt en al helemaal geen dweil. Zijn wij Nederlanders dan zo vies?

Een beetje ja, een beetje nee. Ik ben Nederlander en blijkbaar dus best vies. Althans: ik hou niet zo bijzonder erg van schoonmaken en ben er al helemaal niet zo bijzonder goed in. Maar in mijn eigen kamer zitten ook geen spinnenwebben na een week. In de keuken lopen geen kakkerlakken en als je je kussen uitklopt kan je gewoon nog ademen. Wij hoeven dus gewoon niet zo schoon te zijn, want het is niet zo vies in ons landje! Ik weet vrij zeker dat ik eerst effe uitreken of er in mijn pensioentje ruimte is voor een schoonmaakster, mocht ik ooit nog besluiten van mijn oude dag in Spanje te genieten. Verder wil ik alle mensen met huisstofmijtallergie vriendelijk afraden hier naartoe te komen. En verder wil ik iedereen feliciteren met het afronden van deze beschouwing over het verschil in stofgehalte tussen València en Nederland, wat natuurlijk niet één van de meest diepzinnige onderwerpen in de historie is. ¡Felicidades!

  • 27 April 2015 - 09:43

    Elte:

    Hahaha oh dit klinkt zo als een hel voor dese astma girl....!!
    Nu al zin in poppie!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eva

Vriendjes, Tijd voor een kleine uitdaging in een uitdaging. Een oude droom komt waar: tijdens mijn semester in València ga ik een blog bijhouden. Nu is mijn leven normaal gesproken al bijzonder dynamisch ;), nu gebeurt er waarschijnlijk een stuk meer om over te vertellen en dat ga ik dus ook doen. Omdat ik het anders niet leuk vind, heb ik de volgende spelregels bedacht: -Geen één blog is langer dan 400 woorden (ik ben in de veronderstelling dat elke message over moet kunnen komen in 400 woorden), -Geen één blog is een boring opsomming van wat ik gedaan heb, -Elke blog zet iemand aan het denken. (cheat: dit mag ik ook zelf zijn)

Actief sinds 01 Feb. 2015
Verslag gelezen: 1174
Totaal aantal bezoekers 3241

Voorgaande reizen:

25 Januari 2015 - 05 Juli 2015

Naranjas y bicicletas: València!

Landen bezocht: